Фарбою по купюрі: про трьох коломийських художників, які представили свої роботи в проєкті “Гривня АРТ”

Учора, 16 вересня, у мистецькому центрі “Світовид” стартувала всеукраїнська виставка “Гривня АРТ”, де свої роботи в різних жанрах представили художники зі всієї України. Виставка присвячена 30-річчю незалежності. Спочатку вона відбулася в Міністерстві фінансів України, тепер триває всеукраїнський тур, в основному обласними центрами України, однак виставку привезли й до Коломиї. На ній представлено по дві роботи трьох художників нашого міста: Світлани й Віталія Клименків та Номеди Чюрльоніте.

“Спочатку було незвично малювати на грошах, бо я сприймала їх як купюру”

Світлана Клименко виготовляє прикраси, малює та є частинкою глуzдівської команди. Учора відбувся її дебют з мандалами, які вона малює близько двох років. Світлана вже мала персональну виставку картин у стилі дзен-графіка — інтуїтивне малювання.

“Спочатку було незвично малювати на грошах, бо я сприймала їх як купюру. А минулого століття малювати на купюрах було заборонено законом. Я тоді мала була, тому воно не так сильно закарбувалося, але було відчуття трепету, бо малювати на грошах таки дивно…”.

Світлана почала із двадцятигривневої купюри, її не так страшно було зіпсувати:

“А потім думаю: так, стоп, чи то банкнота, чи полотно — це папір, яка різниця для художника, на чому малювати? Після цього настало полегшення, я почала сприймати банкноту як папір. Тому Лесю Українку я вже малювала легко, у потоці”.

Мандала з банкнотою, де зображений Франко, має назву “Розквіт”:

“Мені дуже подобається формулювання саме “відновлення незалежності”, тепер має вже настати період розквіту, оцей зміст мені хотілося закласти у свій малюнок. Настав час Україні підійматися та показувати розвиток своїм прикладом”.

Мандала з купюрою, де зображена Леся Українка, має назву “Гармонія”: 

“Якщо кожен українець знайде всередині себе оцю гармонію, то розквіт країни буде наслідком. Його не треба буде доводити чи виборювати, він буде неминучий.
Мої картини можуть бути автономними та підсилювати одна одну”. 

Над однією картиною Світлана працювала в середньому 2-3 дні.

“Найскладніше було поєднати папір і купюру, бо купюра має іншу структуру і на неї не накладаються матеріали так, як на звичайний папір, тому тут треба було викручуватися: якщо на папері я малювала одним тоном, то для купюри потрібно було підбирати інший, використовуючи кольоровий олівець та акрилові фарби для підсилення ”. 

Світлана поєднувала купюру з мандалами. Мандала — це частинка сакральної геометрії, яка споконвіку була в усіх культурах. Кожний елемент мандали має повторення, і мандала збільшується, розширюється, так само як і наш всесвіт.

“Колись я не могла малювати мандали. Коли всередині мене не було спокою, вони мене просто вибішували. Але коли я досягла гармонії й перестала порівнювати себе з іншими — мандали почали народжуватися самі, як моя внутрішня медитація. 

Мандал у мене назбиралося багато, але тих, які б я хотіла показати на виставці, приблизно 16. Вони мінялися, як і мій внутрішній стан. Думаю, невдовзі відбудеться моя персональна виставка”.

За годину до відкриття виставки я змінив концепцію картини”

Віталій Клименко каже, що намагався малювати ще в студентські часи масляними фарбами. Але потім чоловік зацікавився фотографією і з-поміж інших справ уже не знаходив часу на малювання. Аж доки не почув про нагоду взяти участь у виставці:

“Коли мені запропонували взяти участь тут, я вирішив зобразити коломийську ратушу, де колись австрійські жандарми утримували Франка перед ув’язненням. 

У таких людей, як Франко, міцна воля, тому, коли рвуться пута, проростає та квітка свободи. Це я теж зобразив на картині.

Це графіка. Мені було складно, бо не маю швидкого графічного вміння, але таки наважився. Думав про те, як це буде виглядати, бо не художник, але дуже хотів побачити цей проєкт та й інших учасників, тому я тут”.

Концепцію картини “Погляд крізь час” Віталій змінив за годину до відкриття виставки в Коломиї:

“Спочатку тут була намальована дівчина в космічному вбранні з фіолетовим волоссям. Мені хотілося показати погляд з того часу, 150 років тому на сучасність. Але я подумав, що роботу можна неоднозначно трактувати, тому вирішив змінити цю частину купюри. Тепер це погляд на сучасні, електронні, гроші. За годину до відкриття виставки я змінив концепцію картини”.


“Це моя комічна версія будови світу”

Першою про те, що відбудеться виставка “Гривня АРТ”, дізналася Номеда Чюрльоніте, про це її повідомила кураторка виставки Тетяна Василенко. Картини Номеда створила в стилі концептуального мистецтва.

“Захист” — трохи сумна робота. Це про 2016-й рік, коли ми всі потребували захисту, це стосується і економічної ситуації в країні, і подій, які тоді відбувалися. Цю картину можна читати дуже по-різному.

Робота “Статуя” дуже смішна. Я обіграла легенду про те, що світ побудований на трьох слонах і черепасі: на картині слон стоїть на чашці кави, а вгорі на ньому Венера”. Це моя комічна версія будови світу”.

У Коломиї виставка триватиме ще два тижні, усі охочі можуть побачити картини в мистецькому центрі “Світовид”.

Журналістка: Оленка Гелетюк

Фотограф: Віталій Клименко

Людино з Глуzдом, допоможи нам стати кращими — заповни анкету!

А щоб у твоєму житті було більше Глуzду —підписуйся на наш телеграм-канал.