ГЛУЗД

Роль соцмереж у житті тепер складно переоцінити. Вони впливають майже на все: від особистого життя до результатів виборів. Дехто в соцмережах будує бізнес. На жаль, такий рівень інтегрованості в інтернет-простір почали використовувати і з не дуже благородною метою з допомогою ботів. Як їх розпізнати та боротися з ними  —  розповідаємо. 

Що роблять боти і для чого?

Під ботами розуміють фейкові акаунти в соціальних мережах, за допомогою яких поширюють неправдиву інформацію та/або створюють необхідну активність.

Ботів можуть використовувати для:

  • поширення неправдивих новин;
  • створення хибного уявлення, недовіри до влади, сіяння паніки; 
  • поліпшення або погіршення іміджу людини, бізнесу або спільноти;
  • зниження рейтингу: боти можуть поскаржитися на сторінку певного користувача, через що адміністратори соціальної мережі можуть заблокувати його допис або ж профіль;
  • погіршення рекламної або маркетингової статистики профілю тощо.

Використовують ботів у різних галузях, проте це завжди стосується інформації або доступу до неї. Наприклад, боти можуть писати негативні коментарі в бізнес-профілі конкурента, одночасно виставляти дизлайки під відео в ютубі, щоб воно не потрапило в перелік рейтингових, або ж коментувати суспільно значущі теми для “розмивання” дискурсу та створення хибної думки про настрої в суспільстві. Спецслужби різних країн наводять приклади, коли боти вплинули на перебіг таких важливих подій, як вибори чи референдум.

Вести розмову з ботом в приватних повідомленнях чи коментарях немає сенсу. Вони поводяться агресивно, бо їхня мета — викликати потрібну реакцію, а своїми коментарями ти можеш ще й допомогти боту виконати його завдання.

Як розпізнати бота?

Варто звернути увагу на такі ознаки:

  • фото профілю — картинка, фото знаменитості чи будь-яке інше з відкритих джерел;
  • профіль створено нещодавно, багато дописів зроблено одного дня, немає особистих фото користувача, більшість або всі публікації  —  репости;
  • значна кількість підписок;
  • у друзях подібні на нього підозрілі акаунти;
  • користувач агресивний, поводиться провокативно, не використовує логічних аргументів, намагається викликати емоцію, критикує не явище, а особу;
  • у розділі інформації про користувача часто немає жодних особистих даних (стать, вік, місце проживання, роботи або навчання);
  • використання нікнеймів замість реальних імен (актуально лише для персоніфікованих соціальних мереж, наприклад фейсбуку); 
  • інша підозріла активність;

Як боротись з ботами?

Більшість соціальних мереж пропонують своїм користувачам змогу поскаржитися на іншого користувача, якщо на те є причина. Не бійся користуватися цією опцією: адміністратори дослідять профіль і, якщо будуть підстави, заблокують його.

Якщо ти власник бізнесу або публічна особа і маєш підозру щодо діяльності ботів на твоїй сторінці, звертайся до адміністраторів соціальної мережі. Вони мають механізми для моніторингу підозрілої активності та блокування фейкових акаунтів. Є також спеціальні додатки для певних соцмереж, за допомогою яких швидко позбудешся ботів-підписників, наприклад, Spam Guard для інстаграму та Twitter Audit для твіттеру. 

Відповідальність

За створення ботів немає покарання, проте за наслідки такої діяльності можуть притягнути до відповідальності. Наприклад, за поширення неправдивої інформації, що негативно впливає на честь, гідність чи ділову репутацію, може бути цивільна відповідальність. Потерпіла особа має право вимагати спростування та компенсації. 

За певні дії є кримінальна відповідальність. Служба безпеки України неодноразово викривала діяльність ботоферм, які поширюють незаконні заклики, наприклад, до повалення конституційного ладу. Це підпадає під статтю 109 Кримінального кодексу України. 

Досліджуючи діяльність ботоферми, найскладніше встановити  відповідальну особу. Це вже завдання правоохоронних органів. Якщо ти матимеш обґрунтовані свідчення про діяльність ботоферм, звертайся до правоохоронців, вони перевірять твою заяву та притягнуть винуватих до відповідальності.

У кожному разі актуальними є інформаційна гігієна та ретельний відбір інформаційних джерел. 

Не варто плутати згаданих вгорі ботів з тими, які потрібні для зручності користувача. Корисні боти не “працюють” у соцмережах, тільки на окремих сайтах чи в месенджерах. Типовий приклад — чат-бот інтернет-магазину.

Матеріал опубліковано в рамках програми Media Emergency Fund, яку реалізує Львівський медіафорум, за фінансової підтримки Міністерства закордонних справ Чеської Республіки у рамках Transition Promotion Program. Погляди, викладені у цьому матеріалі, належать авторам і не відображають офіційну позицію МЗС Чеської Республіки.

Журналістка: Наталія Чоп

Дизайнерка: Яна Букреєва

А щоб у твоєму житті було більше Глузду —підписуйся на наш телеграм-канал.

Наші партнери