Шановні, не наглійте: дайте мені спокійно розважитися

Продовжуємо серію текстів “Шановні, не наглійте…”, і сьогодні про твої права як споживача в концертних залах, кінозалах та на фестивалях. 

Коли людина купує квиток на фільм, виставу, концерт або іншу подію, вона укладає з організаторами договір приєднання. Його суть полягає в тому, що умови визначено наперед, і споживач може або погодитися з ними, або просто не купити квитка. Факт придбання квитка — це прийняття умов проведення події. 

Організатори повинні докладно прописувати, що може та що зобов’язаний робити глядач, тому бажано ознайомлюватися з правилами / умовами відвідування того чи іншого місця завчасно (на сайті чи в куточку споживача). Бо, наприклад, поширене питання про те, якого віку діти можуть відвідувати заклади культури, не врегульоване законодавчо. Кожен заклад визначає це своїми правилами. Звісно, якщо умови, які встановлює організатор, порушують законодавство, згідно із Цивільним кодексом, споживач не зобов’язаний їх виконувати. Розкажемо про те, які правила може встановлювати організатор, що можна, а що заборонено робити відвідувачу в кінотеатрах, театрах, на концертах чи фестивалях.

Заборона приносити свою їжу до зали

Один із популярних міфів про права споживачів — відвідувач має право проходити до зали з будь-якою їжею, й адміністрація не має права цього заборонити. Аргументуючи це, найчастіше посилаються на Закон України “Про захист прав споживачів”, а потім роблять висновок про обов’язок допустити глядача на підставі договору приєднання. Проте це не так. Як ми вже зазначили вгорі, коли споживач купує квиток, він зобов’язується виконувати правила надання послуг. Організатори не відмовляють споживачу в наданні послуг, а вимагають виконувати умови договору. Якщо організатор прописав у правилах, що доступ до зали заборонено тим, хто придбав їжу чи напої в іншому місці, він може або вимагати залишити їжу поза залою або не допустити глядача до приміщення. Водночас якщо глядач відмовиться залишити їжу поза залом, то порушить умови договору, тому не зможе розраховувати на повернення грошей за квиток.

Судова практика підтверджує, що в цьому випадку закон на боці того, хто надає послуги. Наприклад, у Запоріжжі чоловік придбав квитки для себе та сім’ї, але адміністрація кінотеатру відмовилася пропустити його до зали, бо він мав із собою воду, яку придбав за межами кінотеатру. Він оспорив таке рішення в суді та вимагав повернення квитків, але й перша, й апеляційна інстанції стали на бік кінотеатру, оскільки заклад не відмовив у наданні послуг, а вимагав виконання умов договору приєднання.

Вимога залишити речі в гардеробі. Перевірка речей

У тебе не мають права вимагати залишити речі в гардеробі. Про це можуть лише попросити, причому адміністрація несе відповідальність за їх збереження. Написи про те, що “адміністрація не несе відповідальності за збереження речей”, суперечать закону.

Адміністрація  може вимагати залишити великогабаритні речі (наприклад, валізи) в камері схову або гардеробі й може не допустити до зали, якщо глядач відмовився. Така вимога пов’язана із правилами протипожежної безпеки, а також безпеки пересування залою.

Оглядати речі без твоєї згоди організатори заходу в жодному разі не мають права. Це дозволено лише правоохоронним органам, такі дії визначають як поверхневу перевірку. Її часто здійснюють під час масових заходів для безпеки відвідувачів. 

За відмови від поверхневої перевірки особу законно можуть не допустити до місця проведення заходу.  

Під час поверхневої перевірки варто пам’ятати:

– здійснювати її може лише поліцейський тієї статі, що й особа, яку перевіряють

– особа самостійно демонструє вміст сумок та кишень на вимогу поліцейського

– поліцейський не торкається речей, здійснює лише візуальний огляд

Якщо поліцейські порушують межі “поверхневого візуального дослідження”, заяви їм про це та вимагай припинити. Це вже огляд або обшук особи, його здійснюють лише щодо тих, кого підозрюють у вчиненні протиправного діяння за відповідною процедурою.

Вимоги закону під час масових заходів

Великі концерти та фестивалі відрізняються від кіно та театру тим, що вони є масовими заходами, тож вимоги до їх проведення мають певні особливості. Їх врегульовано відповідними документами, які ухвалює орган місцевого самоврядування (міська або селищна рада), спираючись на загальнодержавні норми щодо санітарного, протипожежного, безпекового законодавства. Організатори масових заходів мають виконувати ці вимоги.

Доволі часто актуальним є питання безпеки людей під час масових заходів. Наприклад, відвідувачка одного з фестивалів  скаржилася на те, що там без жодних пересторог продавали ножі. Водночас біля входу в людей вимагали позбутися будь-яких колючих / ріжучих предметів. 

Або ж доволі часто, прагнучи заробити, підприємці нехтують протипожежною безпекою.

Випадки порушення правил не поодинокі. Навіть якщо ти не впевнений у тому, чи є порушенням ті чи інші дії, можеш звернутися безпосередньо до того, хто, на твою думку, наражає всіх на небезпеку, організатора заходу, представників правоохоронних органів або ж до контролюючих органів відповідної галузі. Вони мають відреагувати на ситуацію. 

Повернення квитків

Повертати квитки можна через дії організаторів (скасування, перенесення заходу) чи з власних причин. По компенсацію потрібно звертатися до відповідальних за захід. Зазвичай вони мають для цього спеціальну процедуру. Якщо ж такого механізму немає або тебе ігнорують, звертайся з письмовою заявою про повернення квитків до всіх, хто причетний до організації заходу. Якщо це не дало результату, звертайся до Держпродспоживслужби. Важливо вказати, що твої звернення проігнорували. Не забувай додавати своє ім’я, контактні дані, дату, підпис та копію квитка до кожного документа, який подаєш, фотографуй усе. Також додай до заяви копії звернень до організаторів. Усюди необхідно вказувати свою вимогу — повернення коштів за куплений квиток.

Якщо ти повертаєш квиток із власних причин, організатори можуть компенсувати тобі неповну вартість квитка. Це обумовлено договором приєднання, умови якого ти приймаєш, коли купуєш квиток. Перед поверненням дізнайся в організатора, скільки коштів отримаєш. Часто буває, що вигідніше перепродати квиток. Тут варто зазначити: якщо перегляду фільму чи вистави перешкодили інші глядачі, то заклад культури не має обов’язку повертати гроші за квиток. Це не закріплено законодавчо.

Декілька рекомендацій

Якщо ти вважаєш, що твої права порушують, дій так:

– вимагай розмови одразу з адміністратором;

– фіксуй усе на відео;

– дізнайся повне ім’я особи, яка з тобою розмовляє;

– з’ясуй підставу обмежень твоїх прав;

– говори ввічливо, спокійно, але впевнено;

– не бійся викликати поліцію або контролюючий орган, але не квапся з цим, спершу повідом організаторів про свій намір;

– до допуску в зал не передавай квитка в руки, лише показуй, щоб уникнути його знищення;

Май на увазі, що способи захисту твоїх прав не обмежуються лише зверненням до поліції, контролюючих органів або суду. Іноді, якщо ти маєш справу з регіональним відділенням (філією) всеукраїнської установи, доцільно звернутися в головний офіс.

Доволі дієвим є публічний розголос. Докладно опиши суть події, додай фото квитків та відеозаписи порушень твоїх прав. Організатори зацікавлені в тому, щоб мати позитивний імідж, тож бажатимуть вирішити проблему, що відштовхує потенційних клієнтів.

Матеріал опубліковано в рамках програми Media Emergency Fund, яку реалізує Львівський медіафорум за фінансової підтримки Фонду розвитку ЗМІ Посольства США в Україні. Погляди авторів цього матеріалу не обов’язково збігаються з офіційною позицією уряду США.

Журналістка: Наталія Чоп
Дизайнерка: Яна Букреєва

А щоб у твоєму житті було більше Глуzду —підписуйся на наш телеграм-канал.