ГЛУЗД

Шкільні роки — один з важливих періодів у розвитку особистості. Часом хвилювання батьків буває сильнішим, ніж у малечі. З’являються питання, як убезпечити себе й свою дитину від негативу та створити їй комфортні умови.

Ми поцікавилися в психологині Уляни Семенюк, як краще підготувати дитину до школи. 

Чому важлива адаптація?

Період адаптації залежить від готовності дитини до школи, режиму й особистих рис, тому процес відбувається по-різному. У середньому це триває до 3 місяців. Якщо батьки заздалегідь дбають про режим дитини й починають підготовку, то їй легше буде адаптуватися. Найбільшу роль відіграє психологічна готовність дитини. Варто пояснювати майбутньому школяреві / школярці, що його / її очікує, оскільки це вплине на подальше життя.

Під час підготовки дітей до школи психологиня зауважила, що батьки не пояснюють дітям, що школа не тільки, щоб вчитися читати, писати, рахувати, а й для того, щоб знайти нових друзів. 

Батькам важливо налаштовувати дитину на позитив й навчити ділитися власними переживаннями та страхами ще в дошкільному віці. Варто запитувати, що їх тішить, що засмучує, що подобається чи не подобається. 

Із чого почати підготовку?

Добре, коли дитина лягає до 22.00 і в період від 22.00 до 24.00 уже відпочиває, бо це найкращий час для відновлення, інакше буде важче прокидатися й сприймати інформацію. 

Домашнє завдання варто робити до 18.00, бо пізніше дитина гірше сприймає інформацію, а це створює зайве навантаження. Щоб оптимізувати час, можна намалювати плакат з режимом дня. Психологиня радить привчати дитину до фіксованого часу виконання завдання за допомогою пісочного годинника чи таймера. Важливо пояснювати, що опісля вона зможе пограти, але зараз їй необхідно вчитися. Такої послідовності варто дотримуватися приблизно 23 дні, щоб у дитини сформувалася звичка.

Уляна радить у присутності дітей говорити тільки позитивне про вчителів. Від реакції батьків на певних людей залежить і сприйняття дитини, оскільки більшість інформації вона сприймає саме через рідних. Учителі мають бути авторитетом в очах дитини.

Щоб полегшити адаптацію дитини, можна використовувати терапевтичні казки. Їх рекомендують читати на вечір перед школою. Майже до кожної ситуації можна знайти терапевтичну казку, де дитина побачить, як діють герої й що можна зробити в певних обставинах.

Одним зі способів антистраху є виготовлення іграшки з фетру чи паперу. Створює комфортнішу атмосферу й дозволяє легше звикнути улюблена іграшка, яку дитина може брати із собою відповідно до правил нової української школи.

Якщо дитина замкнута, то їй може бути важче звикнути до нового середовища, краще про це поговорити з учителем. Так буде легше і йому, бо знатиме, чого очікувати, адже вивчити кожного учня й розпізнати певні особливості вдається не одразу. 

Що робити, якщо труднощі все-таки з’явилися?

Якщо дитина не відвідувала садочка та постійно була з мамою, то розлука може стати стресом та призвести до певних труднощів. Якщо не вдається впоратися самим, то варто звернутися до шкільного психолога. Важливо не соромитися та просити про допомогу.

Спокійним чи замкненим дітям зазвичай буває важче, однак не треба їм давати готового шаблону поведінки. Щоб було легше, психологиня рекомендує використовувати іграшки. Моделювати певну ситуацію і спостерігати, як іграшка почувається та діє.

Стресові ситуації виникають і через небажання дружити з кимось, тому треба пояснити, що не завжди дитина чи її захоплення будуть комусь подобатися і це нормально. 

Шпаргалка для батьків

  • Дуже важливо, щоб батьки були максимально спокійними та терпеливими в період адаптації дитини до нових умов. Уранці прокидатись з посмішкою, а після школи зустрічати дитину лагідним словом. 
  • Варто серйозно ставитися до режиму дня дитини, щоб вона дотримуватись правил здорового сну — не менше ніж 9,5 годин (можна більше). 
  • Важлива підтримка! Завдання батьків у цей період — бути поруч, говорити: “Я з тобою”, “Я чую”, “Я розумію тебе”… 
  • Цікавтеся, як минув день вашої дитини. Щоб запобігти можливим труднощам, варто звертати увагу на всі тривожні сигнали. Але це зовсім не означає, що як тільки зустріли дитину біля школи, одразу ж засипати її десятками запитань. Почекайте, можливо, вона почне сама розповідати про те, що її вразило, що є важливим для неї, що засмутило, а що принесло задоволення. А якщо ні, то ввечері перед сном використовуйте техніку 40 запитань.
  • Напочатку дитині потрібно допомогти збирати рюкзак до школи, виконувати домашні завдання (якщо знадобиться), малюк потребує вашої турботи та підтримки.
  • Не варто поєднувати початок шкільного життя з відвідуванням гуртків. Їх можна додавати поступово, бажано це робити, коли відчуєте, що дитина вже адаптувалася до школи, адже додаткові навантаження будуть недоречними. 
  • Не нагадуйте дитині перед сном про її помилки або неприємні моменти, які сталися впродовж дня, краще почитайте терапевтичну казку. Не потрібно перейматися, якщо дитина каже: “Я не піду завтра до школи”. У такому разі треба з’ясувати, яка проблема ховається за відмовою йти до школи.


Фото: Pexels
А щоб у твоєму житті було більше Глузду —підписуйся на наш телеграм-канал.

Наші партнери