ГЛУЗД

Чимало коломиян пересуваються містом велосипедами, це екологічно та здорово. Ми поспілкувалися з п’ятьма активними велосипедистами та з’ясували, як вони почуваються на коломийських дорогах та як бачать безпечну та зручну Коломию для власників двоколісних. Що планує зробити міська рада задля безпеки велосипедистів та що вже сьогодні є в місті для цього. 

Коломия очима велосипедистів

Мирослава Гриджук має старенький велосипед, проте це не заважає їй насолоджуватися їздою. 

“Я живу на околиці, до міста добираюся лише цим видом транспорту.  Пристосувалася до доріг, тож тепер не боюся їздити. Попри це, маю мрію, щоб у місті встановили велодоріжки”.

Тетяна Коломієць катається велосипедом у вільний час, ним жінка подорожує і за межі міста.

“Єдине, що мене непокоїть, — водії на дорогах не поважають велосипедистів.


Загалом не боюсь їздити, оскільки знаю правила дорожнього руху. Узбіччя надзвичайно дискомфортні, тому їжджу лише по дорогах.

Коломия не пристосована для велосипедистів, тут немає абсолютно нічого для нашого комфорту”.

Дмитро Шмідль має автомобіль, проте це не заважає чоловіку добиратись до потрібних місць велосипедом.

“Я почуваюся небезпечно, пересуваючись Коломиєю, бо тут немає велодоріжок.  Проте я адаптувався: намагаюсь їздити лише в центрі, траси оминаю.


Їжджу дорогою, бо тротуари не призначені для їзди, ну, і заважаю перехожим. 


Було б добре, якби провели інформаційну роботу серед велосипедистів. Річ у тому, що ті, хто їздить рідко, не використовують освітлювачі на дорозі, тому їх важко помітити.  


Ну і як без велодоріжок? Велопарковок мені вистачає, але коли їх немає поруч, то залишаю велосипед у місці, де він не заважатиме транспорту та людям”. 

Для Руслана Атаманюка велосипед — не лише хобі, а й змога швидко добратися  до місця призначення. 

“Я намагаюся дотримуватися всіх правил дорожнього руху й не потрапляти в ситуації, коли потрібно вирішувати суперечки.
На дорозі почуваюся небезпечно, бо Коломия не пристосована для велосипедного руху: немає інфраструктурних рішень для велосипедистів і поваги від водіїв також часто немає. 


Було б круто, якби велосипедисти мали сприятливі умови, наприклад, велодоріжки, як у нормальному європейському місті. Велопарковок також не вистачає, тож інколи доводиться викручуватися:  причепити велосипед до дерева чи лавки.


Проблема також у тому, що немає документів на велосипеди й будь-хто може сказати, що йому належить той чи інший. Тому, як і на інші види транспорту, на велосипед потрібно мати документи, щоб не виникало жодних питань, адже є й такі, що коштують 10 000 доларів. Як доказ біля себе завжди варто мати хоча б документи про покупку”. 

Петро Мулик — фанат велосипедної їзди. Він щодня своїм мустангом добирається на роботу й катається ним у вільний час.

“Велосипед  —  моя стихія, люблю далеко їздити із хорошою компанією.


Були неприємні ситуації, коли автомобілі просто перегороджували дорогу або не пропускали. Виробив для себе правило: якщо не хочеш псувати собі настрій, то просто їдеш і не звертаєш уваги на недостойну поведінку водіїв.
Як велосипедист не почуваюся безпечно в Коломиї. Дуже важко їздити по місту, бо в нас є багато одностороннього руху й люди часто їдуть не в той бік. Хотілося б, щоб були велодоріжки хоча б на основних напрямках. З велопарковками теж проблема, не біля кожного магазину вони є, але поки що мені вистачає”. 

Що думають водії та пішоходи?

Від того, що велосипедисти не мають свого простору для пересування містом, страждають не тільки вони, а й пішоходи та водії автомобілів.

Попри те, що Наталія теж користується двоколісним, як водійка автомобіля велосипедистів на дорогах інколи боїться:

“У Коломиї хаотичний рух, усі на одній дорозі. Знаю, як непросто велосипедистам, бо також час до часу кручу педалі в центр, однак коли їжджу автомобілем, мабуть, переживаю більше. Не раз велосипедисти оминали ями на узбіччі й різко опинялися перед машиною на середині дороги, хтось, зупиняючись перед світлофором, падає. Я навіть інколи боюсь велосипедистів на дорозі, бо вони беззахисні. 


З іншого боку, часто порушують правила, їдуть проти руху, особливо в центрі, не зупиняються на червоне світло, а ввечері велосипедисти на дорозі без світловідбивальних елементів та світла на своєму транспорті перетворюються на темні плями”. 

“Особисто в мене не було прецедентів з велосипедистами, єдине, що турбує, — більшість з них у темну пору доби не використовує світловідбивальних жилетів”,  —  каже водій Іван.

“Як пішохід я нечасто відчуваю дискомфорт через велосипедистів. Здебільшого розминаємося взаємоввічливо, хамовиті трапляються рідко.  Я розумію, що їм нікуди діватись, бо в місті не вистачає належної інфраструктури, а вони розуміють, що змушені використовувати пішохідну зону і попереджають дзвінком чи просто просять проїхати.


Було б добре, щоб люди не ділили себе на пішоходів, автомобілістів та велосипедистів, а були ввічливими в будь-якій ролі, однак велодоріжки є необхідністю”,  —  ділиться Світлана.

“І як пішохід, і як водій до велосипедистів ставлюся лояльно. Велодоріжок для них у нашому місті немає, тому змушені їздити краєм проїзної частини. 


Я завжди на них зважаю і ставлюсь з особливою обережністю, очікуючи від них можливого маневру. Оскільки велосипедисти не складають іспиту, як водії мотоцикла чи автомобіля, то можуть не знати всіх правил дорожнього руху, через це з ними трапляються веселі й не дуже ситуації”,  —  каже Андрій Андрійчук.

2018 року Коломийська Асоціація Підприємців встановила по місту 15 велопарковок. Розмістили їх  біля офісів, магазинів та закладів учасників асоціації.

Що кажуть в ратуші?

Коломийська мерія має плани на цей рік щодо покращення умов для велосипедистів. Заступник міського голови Микола Андрусяк поділився рішеннями влади.

“Проєктів є багато, деякі вже реалізовано, а деякі на опрацюванні. Ми ознакували веломаршрут до Воскресінецької гори і Трикутника, встановили маркування та вказівники. 


Цьогоріч ми почали працювати над проєктом міжмуніципальної співпраці спільно з печеніжинською, нижньовербізькою, ланчинецькою громадами. Хочемо облаштувати туристично привабливі локації з велозупинками, місцями для ремонту велосипедів у цих чотирьох громадах.


 У планах також реалізувати проєкт “Рух”: мешканці та туристи міста зможуть орендувати велосипеди, щоб відвідати цікаві місця. Наразі очікуємо згоди ще двох громад. Плануємо втілити проєкт до кінця року.

Цього року ми також маємо намір розробити план сталої мобільності. Це стратегічний документ, розрахований на 10-15 років, у якому прописано  правила всіх видів руху в межах нашої громади. Він базуватиметься на соціологічних опитуваннях, математичних розрахунках та дослідженнях. Після затвердження цього документа працюватимемо й над веломаршрутами. 


Встановити велодоріжки по всьому місту ми не можемо, оскільки вулички вузькі, а дороги розширювати нема куди.


Пробуватимемо встановлювати велодоріжки в певних частинах міста, у спальних районах, де є така змога”.

Журналістка: Каміла Чернєцова

Фотограф: Назар Яжинський


А щоб у твоєму житті було більше Глузду —підписуйся на наш телеграм-канал.