Шановні, не наглійте: я знаю свої права

Неякісний товар, брак, невдала покупка, жахливе надання послуг чи незрозумілі дії охоронців… Скільки ситуацій псують настрій та б’ють по гаманцю! Глуzд розпочинає випуск серії матеріалів, що допоможуть зрозуміти твої права як споживача.

Знання Закону України “Про захист прав споживачів” убереже тебе  від багатьох неприємностей. 

Цей документ гарантує контроль із боку держави за якістю й безпечністю продукції та всіх видів послуг і робіт. 

Основне правило: зберігай чек / квиток, він є гарантією повернення коштів чи обміну товару. Упродовж 14 робочих днів ти маєш право повернути або обміняти придбану річ, окрім тих, що є в переліку заборонених до повернення.

Та чи всі надавачі послуг дотримуються закону? Чи реально обстояти свої права?

На історіях наших героїв із допомогою юриста ми пояснимо, як діяти та  де не оступитися.

Наша читачка Тоня Богуцька не раз потрапляла в курйозні ситуації, коли  порушували її споживацькі права.

Ми заходимо з наплічником, бо маємо на це право

“Я прийшла на сеанс у кінотеатр із наплічником, а мене не пустили з ним у зал. Довелося залишити в гардеробі. Пригадую, аргументували це тим, що в наплічнику могла принести свою їжу. Я зателефонувала адміністрації, логічної відповіді не отримала, і, наскільки знаю, відтоді там правил не змінили. Тому тривалий час бойкотувала цей заклад”.

Юрист Роман Никорович пояснює, як відвідувач закладу має діяти в таких ситуаціях:

“Вам не можуть заборонити заходити в зал із наплічником, оскільки це є особисте майно. Також вас не мають права змушувати показувати вміст сумок чи наплічників. Це є обшук, а його можуть здійснювати працівники поліції на підставі певних нормативно-правових актів. 
Вас можуть попросити залишити речі в гардеробі, тоді суб’єкт господарювання (юридична особа або фізична особа-підприємець — ред.) несе відповідальність за зберігання речей там. За зникнення речей із гардероба суб’єкти господарської діяльності несуть відповідальність згідно із законодавством. Таблички про те, що адміністрація не несе відповідальності за збереження речей, не мають юридичної сили.

Щодо їжі. Згідно із законом, якщо громадяни роблять попереднє замовлення в закладах харчування, то не мають права приносити із собою їжу, напої та втручатися в приготування страв. 
Якщо ж ви не зробили замовлення, то маєте право прийти зі своїми харчами та напоями, оскільки в Україні діє принцип диспозитивності для фізичних осіб, тобто те, що не заборонено законом, можна робити”.

А кошти за товар повернуть?

Тоня Богуцька:

“Також була історія з дитячим стільчиком. Ми замовили його в інтернет-магазині, та з товаром було щось не так. Минув якийсь час, і я побачила такий самий стілець у львівському магазині. Наш був покритий олією, а там  —  лаком. Я написала в інтернет-магазин і запитала поради, як доглядати за стільцем. Мені відповіли не одразу й не ввічливо. Здається, я їх дістала, й мені відписали, що в мене експериментальний зразок, що коштував дешевше (хоча продали його за повну вартість). І вже коли я залишила гнівний відгук, то вони почали рухатися. Знайшли це замовлення — то був брак. Стільчик коштом магазину відправила назад. Вони спробували його полакувати, але стілець від цього не став кращим. Тож відправили такий самий новий і ще один у знак вибачення”.

Юрист Роман Никорович каже, що Тоня вчинила правильно.

“Відповідно до Закону “Про захист прав споживачів” суб’єкти господарювання зобов’язані надавати зображення товару, його словесний або текстовий опис. Якщо товар, який ви отримали, не відповідає опису на сайті, вас не попередили про дефект чи заміну товару, продавець зобов’язаний здійснити обмін або повернення коштів. Якщо ж відмовляється це зробити, ви можете поскаржитися в Держспоживслужбу. Однак ваша скарга подіє, якщо суб’єкт господарювання зареєстрований як юридична особа або фізична особа-підприємець. Відсутність інформації про найменування та місцеперебування продавця унеможливлює перевірку за вашою скаргою. Якщо на сайті чи сторінці в соцмережі немає даних про суб’єкт господарювання, рекомендую утриматися від купівлі товарів, оскільки ви можете втратити кошти. Також потрібно зауважити, що оголошення “Товар поверненню та обміну не підлягає” не має юридичної сили, за винятком, якщо цей товар є в переліку, передбаченому законом».

У кожному наступному матеріалі ти дізнаєшся більше про права споживачів у різних типах закладів, зокрема в другому лонгріді отримуй інструкцію для відвідувачів магазинів, супермаркетів та аптек.

Матеріал опубліковано в рамках програми Media Emergency Fund, яку реалізує Львівський медіафорум за фінансової підтримки Фонду розвитку ЗМІ Посольства США в Україні. Погляди авторів цього матеріалу не обов’язково збігаються з офіційною позицією уряду США.

Журналістка та дизайнерка: Яна Букреєва

А щоб у твоєму житті було більше Глуzду —підписуйся на наш телеграм-канал.