ГЛУЗД

Робототехніка — прикладна наука, що відповідає за проєктування, розроблення, створення, експлуатацію та використання роботів і комп’ютерних систем.

За допомогою візуальних та графічних мов програмування діти здобувають перші навички алгоритмізації і програмування. Завдяки конструюванню LEGO в них розвивається моторика та просторова уява. 

Василь Янкощук працював викладачем робототехніки в ліцеї № 4 ім. Сергія Лисенка. Він навчався в Коломийському педагогічному коледжі, спеціальність “Початкова освіта”, потім здобув ступінь бакалавра в Коломийському навчально-науковому інституті ПНУ ім. Василя Стефаника за спеціальностями “Початкова освіта”, “Філологія. Українська мова і література” та “Психологія”. Згодом — освітній рівень магістра за спеціальністю “Початкова освіта. Інформатика” в ПНУ ім. Василя Стефаника. 

Продав саксофон і купив свій перший набір з робототехніки

Усе почалося, коли я працював вихователем у групі продовженого дня в Коломийському ліцеї № 8. Ознайомився з робототехнікою на курсах підвищення кваліфікації. Там побачив практичні заняття для вчителів і загорівся цією ідеєю. Приїхав додому, обдумав усе і продав саксофон (на якому вчився грати), щоб купити свій перший набір з робототехніки за 200 доларів. Отримав його в четвер, до 8 ранку збирав, а вже в суботу домовився про погодинну оренду приміщення. Спочатку для навчання взяв кількох дітей, займалися приватно.

Почати діяти підштовхнула мене економічна настільна гра Cash Flow. У Коломиї її проводив Назар Семанчук. Під час систематичних занять я вчився поводитися з грошима, інвестувати та грамотно збільшувати капітал. Завдяки Назару я домовився про оренду приміщення.

Для чого дитині робототехніка?

Згодом я почав працювати викладачем робототехніки в ліцеї № 4 ім. Сергія Лисенка, гурток започаткували на базі STEAM-лабораторії. У рамках всеукраїнського проєкту 2020 року в кожній області мали відкрити від 3 до 5 таких лабораторій. У закладі є значна кількість навчального обладнання для лабораторних робіт з фізики, мультимедійна дошка, сучасні меблі, обладнання для конструювання, програмування, також є електронні високоточні вимірювальні прилади.

Під час кожного заняття дитина ознайомлюється з темою та метою, програмує, випробовує, вносить модифікацію в конструкцію. Цей набір дуже хороший  для навчання дітей. Діти знатимуть, як працює мікроконтролер, двигун, сенсори, і зможуть будувати з ними логічні ланцюжки. У майбутньому на заводі, виробництві не знадобиться робочий, який виконуватиме важку ручну працю. Потрібно буде лише запрограмувати робота.

Діти приходили займатися в позаурочний час. Із цим набором робототехніки дозволено працювати від 7 років. У ліцеї № 4 ім. Сергія Лисенка в другому семестрі минулого навчального року гурток робототехніки відвідувало близько 50 третьокласників. На моїх приватних заняттях займалося  30 дітей.    

Цього навчального року я починаю працювати в Коломийському педагогічному коледжі на посаді адміністратора бази даних, викладача інформатики. Саме це дасть мені змогу ознайомити з робототехнікою студентів, які понесуть ці навички в міські та сільські школи Івано-Франківської області.

Викладати роботехніку в ліцеї № 4 тепер буде Уляна Батринюк. 

Відвідувати гурток можуть тільки учні цього закладу.

Олексій Масловський працює вчителем фізики та програмування в ліцеї № 9, він створив гурток робототехніки “Robo-Tech” для школярів.  

У розвиток гуртка я вклав власні кошти 

Робототехнікою я почав займатися випадково. Колись цікавився радіоелектронікою, розвивався в  цій галузі, а 2016-го попросив місцеву владу дозволити заснувати гурток “Основи робототехніки”. Напочатку допоміг Михайло Данищук, який віддав у користування ноутбук, у все інше для функціонування гуртка я вклав свої кошти. Мені подобається працювати з дітьми, які мають схильність до науково-технічної творчості і для яких це важливо, а в Коломиї немає де займатися, тому й вирішив створити такий клуб. Цей проєкт реалізував Коломийський навчально-виробничий  центр творчості учнівської молоді,  заняття відбуваються в майстернях ліцею № 9. Ми довго шукали приміщення, і дирекція посприяла нам. Від керівника лабораторії 4 ліцею була пропозиція кооперуватися, але я просто не мав часу, займався іншими проєктами, думаю, згодом це таки відбудеться.  

Ми можемо працювати й до 2 години ночі…

Гурток є безплатним, відвідувати його можуть учні 5-11 класів (не лише 9 ліцею). Щоб дізнатися більше про заняття й записатися, потрібно зателефонувати: 0973410024. Наразі в нас є одна група, у якій стабільно займається 15 учнів. Учасники гуртка приносять свої ноутбуки (це найважливіший прилад для створення проєкту) та ідеї для реалізації. Ми їх обговорюємо, і кожен береться за роботу, усі створюють щось своє.

У середньому заняття триває 2-3 години, хоча перед змаганнями ми можемо працювати й до 2 години ночі. Під час занять ми обговорюємо проєкти, думаємо, як їх реалізувати, вирішуємо, які запчастини потрібно замовити з Китаю і починаємо роботу. Діти працюють над своїм задумом, удосконалюють його, малюють, вирізають потрібні деталі, а я в процесі роботи допомагаю запрограмувати, скласти електричну схему й підказую, якщо виникають якісь питання.

“Серед перемог наших учнів є й нагорода президента України”

Наші учні щороку беруть участь в конкурсах. Ми займали перші місця у Всеукраїнській виставці-конкурсі науково-технічної творчості учнівської молоді “Наш пошук і творчість — тобі, Україно!”, 2018 року отримали нагороду президента України, також здобули перемогу на обласному рівні в конкурсі “Техноялинка”. Цьогоріч є п’ять призових місць на обласному рівні, створювали ще один проєкт — робота, але через карантин не встигли його доробити, тому  зайняли 3 місце. 

Журналістки: Тетяна Грабна та Каміла Чернєцова

Фото: Pexels та архів Олексія Масловського


А щоб у твоєму житті було більше Глузду —підписуйся на наш телеграм-канал.