ГЛУЗД

Сьогодні мистецтво України набуває нових форм і сенсів.  Chornobyldorf — це  археологічна опера, створена 2020 року. Вона розповідає про світ постапокаліпсису і поєднує безліч ритуалів, візуальних зображень, рухів і звуків. Після широкомасштабного вторгнення рф в Україну опера стала особливо актуальною. 

Опера Chornobyldorf — перемога мистецького фронту України

Опера Chornobyldorf, яку створили українські композитори Ілля Разумейко та Роман Григорів, стала основною подією на Міжнародному фестивалі опери, музики та театру O.Festival у Нідерландах. Твір уперше представили за кордоном. 

Chornobyldorf став ще й основною темою дискусії під час конференції в межах O.Festival. В обговоренні взяли участь режисери, композитори та лібретисти із США, Австралії, Південної Африки, Німеччини та інших країн. Уся професійна спільнота оцінила оперу як потужний мистецький твір. Самі ж автори свою роботу називають “перемогою мистецького фронту”.

Український композитор Ілля Разумейко каже, що опера Chornobyldorf є основою, навколо якої виникли відеоперформанси, інтерактивний сайт з елементами віртуальної реальності, антропологічний музей та Інститут дослідження чорнобильдорфської культури. 

Наприкінці вистави на сцені з’являється відрубана голова Леніна, облита червоною фарбою. На думку композиторів, цей образ красномовно межує із сьогоденням. В окупованих українських містах знову з’являються постаменти радянського вождя, росіяни примусово, штучним способом намагаються повернути на тимчасово захоплені території свою історію.

“Ми, українці, для них небезпечні, бо говоримо правду про цю історію — про “червоний” терор, голодомор, Другу світову війну, — продовжує Ілля Разумейко. — Від розмов про символізм ми перейшли до обговорення політичного мистецтва. І це зрозуміло, бо Chornobyldorf, як і будь-який український твір, зараз має політичний контекст. Для нас ця опера вже стала перемогою мистецького фронту в боротьбі за українську культуру”.

Нова реальність диктує нові наративи, зокрема художні. Автори опери переконані: сьогодні будь-яке українське мистецтво — навіть якщо зміст твору прямо не стосується війни — є політичним.

“Вся російська агресія спрямована на те, щоб знищити нашу культуру. Наприклад, наявність у Національній опері України великої кількості опер Чайковського і відсутність українських — свідчення того, що в росії завжди була геноциїдальна політика щодо української культури (як й інших сусідніх або “менших” за ресурсами культур), яку радо перейняли локальні малоросійські інституції. Сьогодні на сході ми бачимо розбомблені російською армією театри, музеї, будинки культури. Тому в нинішній ситуації будь-яке українське мистецтво є політичним. Це доказ існування української культури і нашої незалежності”, — каже Ілля Разумейко.

“Маріуполь” за кордоном

За день до прем’єри українці виконали в Роттердамі також п’єсу-перформанс “Колискова для Маріуполя”, присвячену трагічним подіям в окупованому місті.

Артисти вже презентували її глядачам у Відні та Роттердамі. Нагадувати світу, що війна триває, і розповідати про неї — основна мета закордонного туру.

Інструментальний варіант перформансу “Маріуполь” композитори створили за два дні до російського вторгнення. Вперше п’єса пролунала у форматі онлайн-перформансу в день, коли було розбомблено Маріупольський драматичний театр. Іноземній аудиторії презентували оновлену версію твору. Мелодії цимбалів і бандури доповнили українськими народними колисковими у виконанні вокалісток Марії Штирбулової, Анни Руденко та Назгуль Шукаєвої. Під час виступу на сцені транслювали відеоряд злочинів, які окупанти скоїли в Маріуполі. Відео для перформансу підготував український медіаартист Дмитро Тентюк, інструментальну композицію збагатили артисти-мультиінструменталісти Ігор Завгородній та Ігор Бойчук.

Український композитор Роман Григорів каже, що глядачі були зворушені відеохронікою. 

“Після фінальних акордів люди взагалі не могли аплодувати. Кілька хвилин усі сиділи в тиші, у німому шоці. До мене особисто підійшов диригент та директор фестивалю і сказав, що на ці кадри неможливо було дивитися без сліз. По завершенню виступу публіка розпитувала нас про воєнний стан. Я показав кілька фото й відео розтрощених міст, і вона була просто шокована побаченим. Нібито люди тут слідкують за ситуацією в Україні, дивляться новини, але коли бачать кадри без цензури, це справляє на них зовсім інше враження…”, — розповідає Роман Григорів.

Оперна спільнота

Продюсерка опери Chornobyldorf та співзасновниця агенції proto produkciia Ольга Дятел говорить: 

“Те, що в умовах війни команда зібралась у повному складі і продовжує свою артистичну діяльність, для багатьох наших закордонних партнерів шок. У розмовах з іноземцями ми помітили, що інколи вони не знають, як до нас підступитись, намагаються бути делікатними і дуже переживають за Україну”.

Приголомшливі виступи українських артистів продовжують вражати культурну спільноту різних країн. Команду запросили до Бразилії виступати в серпні в найбільшому театрі Сан Пауло. Також заплановано виступи восени у Відні, Гаддерсфілді, Австрії, Італії та Англії. 

Журналістка: Уляна Сторощук

Фото: Anna Sorokolet

А щоб у твоєму житті було більше Глузду — підписуйся на нас у:

телеграмі

вайбері

вацапі

фейсбуці

інстаграмі

твіттері