Третя хвиля кави в Коломиї

Вікторія та Василь Ткачики ще в студентські роки любили пити каву на перервах між заняттями. Завершивши навчання, пара вирішила продовжити займатися тим, у що були закохані, — кавою.

«Ще після відкриття to go “Coffee Time” у нас була мрія відкрити стаціонарну кав’ярню, — розповідає Вікторія. — Цю ідею ми плекали та виношували чотири роки. Ми постійно її вдосконалювали, вчилися на власних помилках, їздили по містах та надихались успіхом інших кав’ярень. Назва говорить сама за себе — “Культура”».

Подружжя прагне поширювати культуру споживання кави та вина в рідному місті. У цьому їм допомагають шеф-баристи, які задають темп роботі та розвитку кав’ярні. 

«Ми завжди в курсі всіх новинок на кавовому ринку і прагнемо, щоб гості нашого закладу також були в тренді та розуміли що вони споживають. Рішення подавати каву та вино виникло через бажання  поєднати непоєднувані речі. Такі заклади є у Львові та Чернівцях», — ділиться Василь.

Бути першими — ось що додає ритму нашій кав’ярні

Заклад пишається своєю кавою, оскільки варять її за всіма новітніми правилами за допомогою професійного обладнання. «Культура» має еспресо-машину, яких у Західній Україні лише чотири. Під час приготування використовують воду високої фільтрації, а каву готують за всіма нормами, починаючи від секунди витоку еспресо до температури спінення молока.

«Завдяки “Культурі” в Коломиї полюбили матчу (це різновид японського пропареного зеленого чаю, розтовченого в порошок розміром 1–3 мкм — ред.) 


Наша місія — впроваджувати новий та якісний продукт. Бути першими — ось що додає ритму нашій кав’ярні», — каже Вікторія. 


«Культура» має свою енергетику, для її відкриття знадобився рік. Сюди вкладали енергію, знання, любов — усе, що в нас було. Я навіть продала свій автомобіль, щоб купити еспресо машину. Дехто казав, що це не виправдає себе, але ми не зважали, мали мету й були впевнені, що якість оцінять наші гості, так і сталося, чим ми дуже тішимося».

«Культура кави та вина» — назва з акцентом: ми несемо культуру споживання кави в Коломиї. Ми хочемо навчати коломиян правильного споживання та показувати їм альтернативні методи заварювання кави», — каже Вікторія.

Як у сім’ї, у бізнесі Василь — це енергія, запал та драйв, а Вікторія — системний виконавець, вона все робить за списком та структуровано. Наприклад, колір стін вибирали дуже довго, шукаючи потрібний зелений. Приміщення перефарбовували чотири рази, щоб досягти ідеального відтінку. Вікторія дуже прискіплива до деталей, їй було важливо створити саме ту атмосферу, яка панує у закладі тепер.

Невелика площа закладу теж є його фішкою, оскільки це створює певний затишок. Власники вважають, що в більшому приміщенні цю інтимність та комфорт могли б втратити.

Каву ми готуємо правильно, тут немає місця на помилку

Усе, що подають у кав’ярні, проходить ретельний відбір.

«Каву ми готуємо правильно, тут немає місця на помилку. Основна цінність — це якість: ми замовляємо дороге кавове зерно, щоб кожен оцінив смак, — запевняє подружжя. — «А ще ми пишаємося нашими десертами, чим завдячуємо кондитерці Ані. Вона має багаторічний стаж, вчилася за кордоном, працює лише з якісними продуктами, у цьому наші цінності збіглися. Наші десерти не тільки смачні, а й корисні».

Незабаром у «Культурі» буде крафтове українське вино. Власники хочуть співпрацювати з тими, хто горить своєю справою, як вони. 

Подружжя розуміє, що смак може змінюватися, бо залежить від урожаю, але, на їхню думку, у цьому є певна чарівність — вино живе, справжнє та своє. Тому Вікторія й Василь надають перевагу невеликим українським приватним виноробам.

Хлопці задають ритм не тільки «Культурі», а й усій сім’ї Coffee Time

Заклад пишається своїми шеф-баристами, які їздять по всій Україні та беруть участь у змаганнях з лате-арту. Вони постійно розвиваються та вже розробили власні курси, щоб передавати свої знання іншим.


“Культура кави не була б такою затишною без наших дівчат, які не сидять на місці і розвиваються у слід за хлопцями. А хлопці задають ритм не тільки «Культурі», а й усій сім’ї Coffee Time”, — ділиться Василь.

У Сергія Куриліва досвід роботи бариста вісім років, у Віталія Брушньовського — п’ять.

«Ми пішли на роботу, бо потрібні були гроші, а коли почали освоюватися та зрозуміли, що в цьому напрямі можна рости й розвиватися, вирішили продовжувати», — ділиться Віталій.

«Ми розуміємо, що постійно з’являється щось нове: методики приготування кави, тренди, тренінги. Стояти на місці не можна: ми читаємо, їздимо на змагання та навчання, знайомимося з іншими баристами, обмінюємося досвідом з ними, не зупиняючись, шукаємо себе», — каже Сергій.

Міжнародна кавова асоціація організовує змагання з різних дисциплін щодо приготування кави. В Україні проводять змагання з шести, кожен бариста обирає одну або декілька дисциплін, у яких він розвивається.

«Однак це не означає, що розвиток закінчується на певних напрямах, —  ділиться Сергій, — адже, досягнувши успіху в одному, потрібно розвиватися в чомусь іншому».

Віталій із Сергієм брали участь у регіональних та національних батлах з лате-арту.

Останнім було Топ 100 України, де команда хлопців пройшла до двадцятки. А минулого року на міжрегіональному змаганні в Ужгороді Віталій посів 3-є місце.

3-я хвиля — це культура споживання кави

Каву як масовий продукт почали виводити на ринок такі бренди, як Maxwell House, Nescafé, Nestlé і т. д. Люди її споживали просто заради вмісту кофеїну. Це була 1-а хвиля кави. 2-га почалася 1980-го, коли відкрили Starbucks. Споживання культури еспресо в Італії дало поштовх для його популяризації в Америці. З’явився формат кави to go, люди отримали змогу смакувати хорошою кавою не тільки в кафе, а й брати її із собою. Starbucks, хоч і ввів другу хвилю, але наповнював каву сиропами, цукром, додатками, розбавляв молоком, заглушуючи смак самої кави.

3-тя хвиля кави почалася тоді, коли люди зацікавилися тим, звідки кава, самими зернами, плантаціями, який шлях проходить кава до місця приготування, як працюють фермери. Тоді почали розуміти, що це за продукт, як його споживати та як ним насолоджуватися, зацікавилися різними методами обробки, так з’явилося ручне приготування кави. У 3-й хвилі акцент на самому зерні та правильному приготуванні кави.

3-я хвиля — це культура споживання кави.

Баристи “Культури” в процесі розробки авторського напою 

«Через мас-маркет дуже важко донести цінність та смак кави, люди бояться пробувати щось нове, — діляться баристи. — Ми знаємо, як смажать зерна кави, яку нам доставляють. За день ми можемо перепробувати декілька сортів арабіки, щоб зрозуміти, що запропонувати людям, а вони й досі розбавляють каву молоком, хоча ми сподіваємося, що культура кави таки пошириться серед коломиян».

Щодо вподобань, то Сергій п’є каву без молока та використовує крапельний чи ручні методи заварювання. Віталік надає перевагу фільтру, класичному капучино чи флет-вайту. Баристи кажуть, що перейшли на чорну каву, без молока та інших допінгів, бо хочуть розумітися на зерні, збагачуючи свій смаковий досвід. 

Ранок у закладі починається з дегустації еспресо, щоб розуміти, яке воно, чи має кислинку, який післясмак залишає, адже баристи повинні розуміти, що подають людям.

У планах Сергія та Віталія розробити фірмовий напій, хоча це не так просто, адже треба, щоб він не повторився.

«Найімовірніше, це буде кавово-алкогольний напій, і не банальний Irish Coffee. Поки що ми тільки накидаємо ідеї, читаємо літературу про міксологію,щоб створити ідеальний напій».

Особливістю «Культури» хлопці вважають сучасне обладнання, що дає змогу готувати найрізноманітніші кавові напої за новітніми технологіями та керувати усім: від температури до часу заварювання.

Кав’ярня розташована за адресою: вул. Театральна, 24/3.
Дізнатися графік роботи та меню можна на сторінках фейсбуку та інстаграму.

Журналістка: Яна Букреєва

Фотограф: Назар Яжинський

А щоб у твоєму житті було більше Глуzду — підписуйся на наш телеграм-канал.