Згідно зі статтею 30 Закону про мову, обслуговування споживачів в Україні має бути державною мовою. Це стосується не тільки торгівлі, а й медичного обслуговування, надання соціальних, юридичних, транспортних та інших послуг. Інформація на цінниках, інструкціях, маркуванні техніки, квитках, меню має бути лише українською. Також від 16 січня, згідно зі статтею 25, мова друкованих ЗМІ — українська. Можна видавати й іншими мовами, але за умови, що такий самий тираж буде державною.
Проте подекуди українська стає перепоною під час працевлаштування. Історію Христини та Тараса ми вже розповідали. У Києві вони не могли знайти роботу, на яку б узяли без знання російської. Тепер ситуація через мову виникла під час праці…
“Заповнюй російською. Скільки можна?”
Христина працювала 9 місяців у компанії 2bk Promotion. Там від неї вимагали виконувати роботу та спілкуватися з колегами російською мовою. Пояснювали це тим, що команда витрачає зайвий час на переклади робочих записів, оскільки більшість працівників російськомовні.
«…мене постійно діставали словами: “Кріс, ну заповнюй уже таблиці російською. Скільки можна?”», — ділиться Христина.
Дівчина неодноразово пояснювала, що їй незручно спілкуватися російською і вона має право використовувати рідну мову. На це під час останнього листування з керівницею, отримала відповідь, що це “неумісна принциповість”. Христина вирішила піти з компанії.
Що каже Закон?
Не брати на роботу через незнання російської — незаконно. Громадський активіст та відомий захисник мови Святослав Літинський пояснив, чому це є порушенням.
“Українська є обов’язковою в публічних сферах суспільного життя. Це стосується трудових відносин, діловодства, обслуговування споживачів, ЗМІ, книговидання, охорони здоров’я, кінопрокату та багато іншого. Є виняток — обслуговування споживачів та інших клієнтів, які є іноземцями чи особами без громадянства”, — каже Святослав.
Закон про мову закріплює право працівників спілкуватися саме українською:
“Ніхто не може бути примушений використовувати під час перебування на роботі та виконання обов’язків за трудовим договором іншу мову, ніж державна”.
Куди скаржитися?
Захист української мови як державної, усунення перешкод та обмежень у користуванні нею — завдання мовного омбудсмена.
Якщо відчуваєш утиск як українськомовний / українськомовна, то скаргу можна надіслати Уповноваженому із захисту державної мови на поштову адресу: м. Київ, провулок Музейний, 12.
Також для повідомлень про порушення створено окрему електронну адресу: skarha@mova-ombudsman.gov.ua.
Скаргу можна оформити і на сайті офісу мовного омбудсмена.
Після цього можуть здійснювати позапланові заходи контролю щодо порушень мовного закону.
Журналістка та дизайнерка: Ірина Блаженко
А щоб у твоєму житті було більше Глузду — підписуйся на нас у телеграмі чи вайбері.