ГЛУЗД

Дисклеймер: ся стаття мала появитися ще давно, проте відкладалася стопіцот разів. Уперше я пообіцяв її слухачам та глядачам свого вебінару десь пів року тому. Для чого я пишу сі чотири рядки? Аби пояснити, чому меми настільки баянисті / класичні / старі / давні (потрібне підкреслити). Адже мемна культура настільки динамічна, що ця стаття встигла застаріти ще до початку роботи над нею.

До речі, багато про меми писали і до мене, тому  ось:

А тепер по суті

бо зазвичай здобувач освіти на вас дивитиметься ось так:

А пояснювати треба, бо тобі за це гроші платять. І не завжди діти готові сприймати багато тексту, іноді для запам’ятовування, закріплення або пояснення складного простим способом потрібний мем. 

Іноді мемні фрази з давнини продовжують жити в сучасному світі в абсолютно несподіваних іпостасях. Фраза, яку тримає Бендер на плакаті, ще не набула аж такої популярності, поки що бракує контекстів, але от, наприклад, фраза Катона в римському сенаті, яку депутат В’ятрович процитував у Верховній Раді з інтервалом у два тисячоліття, ожила у метавсесвіті “Мета” як Mordor delenda est (в оригіналі Carthago delenda est — Карфаген має бути зруйновано!). Маленька цеглинка в перемогу в інформаційній війні.

А ще є теорія, яку останнім часом критикують і переглядають, про всі оці покоління, про кліпове мислення і т. д. Ну, це коли людина запам’ятовує окремо взяту картинку, фіксує її собі в пам’яті. А не оті всі ваші довжелезні тексти. Тому в цій ситуації меми стають невідмовним навчальним засобом. 

Звісно, меми не є панацеєю від усіх можливих бід сучасної освіти, проте вони є одним із засобів, інструментом досягнення мети. То чого б ним не скористатися?

Одразу намалюю вам наочність щодо телефонів, планшетів та інших гаджетів: заборонити не можна застосовувати, поставте кому на власний розсуд. Так само і з мемами. Так, ми констатуємо факт: люди все більше часу проводять у мережах, ми там уже практично збудували свій віртуальний метавсесвіт, пан Цукер, як уважний  підприємець, лише належно його оформив.

Ви вже мали б втомитися читати мене, купа тексту ж, тому ось вам: 

До речі, а ви знаєте, що фраза “ось вам”  —  теж мем? Просто текстовий. Як і “вийди отсюда, розбійник” та десятки інших, які ми повторюємо без жодної секунди розмірковування.

Кілька простих суто технічних порад для вчителів-мемотворців:

  • Мінімум тексту. Ну хіба б, але… то вже дуууже індивідуально.
  • Упізнавана картинка, яка одразу ж проасоціюється з конкретною ситуацією, доречною до вашого матеріалу, який треба донести до користувача / здобувача.

Як бачите, й інформацію потрібну доніс, і без образ та істерик обійшлося.

До речі, скоро ЗНО. Там реєстрація розпочинається, кому актуально  —  нагадування.

Особисто я люблю меми в навчанні за їх універсальність. І часто практикував заохочення до мемотворчості своєрідним сторітелінгом:

  •  Придумайте підпис до картинки
  •   Доберіть картинку до підпису
  •   Інші варіації

Ну от, наприклад: навіть я б запам’ятав хронологічні рамки Середньовіччя, якби мав перед очима цю картинку. 

Неодноразово давав учням завдання аналізувати історичні фільми, знайти історичну складову і виявити та обґрунтувати фейки, маніпуляції чи інші невідповідності. Один з моїх улюблених  —  це фільм “300” (котрий про спартанців). А популярний мем з перекошеним обличчям царя Леоніда легко й доступно пояснює відмінності між історичним образом грецького воїна-гопліта і кіношним.

Як відмітив крутість нашого князя Святослава Завойовника? Звісно, що проілюструвавши його безсмертним Чаком Норрісом. 

До речі, про Святослава, Ольгу та інших наших середньовічних правителів є серія мемів, де проводять паралелі із сучасними (на момент творення мемів) політиками.

Рекомендую проєкт ІУВСІМ. Я не в одній контрольній використовував їхню творчість. Потренуйтеся і ви.

До речі, всі меми, використані в цій публікації, є моєю творчістю, дотримання академічної доброчесності — обов’язкове. Або самі робіть, безплатних шаблонів у мережі безліч.

1. А тепер спробуємо відгадати, яку особливість Перших визвольних змагань (1917–1923) ілюструє цей мем?

2. А на який нюанс політики Центральної Ради вказує ця ілюстрація?

3. Або таке запитання: який процес у сучасній Україні можна проілюструвати цим мемом?

Правильні відповіді:

1. Отаманщина. Ситуація в роки нашої революції, коли розпорошення національних патріотичних сил на сотні отаманських загонів унеможливили збереження нашої державности. Як гуглити деталі ви тепер уже знаєте.

2. Серед усіх універсалів Української Центральної Ради (їх було чотири), виділяється своїм паскудством другий — абсолютно конформістське рішення, спроба примиритися з Тимчасовим урядом Росії, яка була катастрофічною помилкою. Лідери революції пересварилися, довіру в очах армії втрачено (дивись перший мем), а головне  —  втрачено час. І всі наступні універсали, третій та четвертий уже наздоганяли ситуацію, ініціатива була в руках наших ворогів.

3. Декомунізація  —  процес запущений з подання Українського інституту національної пам’яті за часів директорства Володимира В’ятровича.

Вчителям  —  використовуйте меми. Це хороший інструмент.

Учням  —  читайте меми, але й про книжки не забувайте

Всім: творіть меми, заповнюйте ними інформаційний простір.

Тим і переможемо.

Mordor delenda est!

Автор: Володимир Половський
Дизайнерка: Ірина Блаженко

А щоб у твоєму житті було більше Глузду — підписуйся на нас у телеграмі чи вайбері.