ГЛУЗД

Неестетична зовнішня реклама помалу втрачає свою ефективність та попит, але, на жаль, не в маленьких містах. Поки одні намагаються протидіяти старій рекламній системі, інші розміщують рекламу на фасадах і вікнах будинків та навіть ставлять на тротуарах манекени. Реклама “перекрикує” одна одну, а міста за нею втрачають свої обличчя. Глузд поцікавився, де можна розміщувати зовнішню рекламу і вивіски та як правильно це робити.

Зовнішня реклама VS вивіска

Зовнішню рекламу розміщують на спеціальних тимчасових і стаціонарних конструкціях, що розташовані на відкритій місцевості, а також на спорудах, елементах вуличного обладнання, над проїжджою частиною. Це і сітілайти, і банери, і рекламні щити, і табло з курсами валют, і надувні фігури тощо.

Вивіска — інформаційні елементи на фасаді будівлі чи табличка з найменуванням юридичної особи, організації чи структури. Вивіску не вважають рекламою, втім, юридичні аспекти щодо неї прописано в нормативних документах про рекламу.

Який документ визначає рекламну політику в місті?

У Коломиї рекламну політику визначають: Постанова Кабінету Міністрів України “Про затвердження Типових правил розміщення зовнішньої реклами”, Закон України “Про рекламу”, “Правила розміщення зовнішньої реклами в місті Коломиї”, Порядок встановлення вивісок, який Коломийська міська рада розробила 2016 року. Спеціалізованого нормативного документа щодо вивісок в Україні досі немає.

“Від 2020 року в Коломиї діють нові місцеві правила благоустрою та утримання фасадів. Це значно розширило інструментарій впливу місцевої влади на зовнішній вигляд міста. Також від 2020 року встановлено мораторій на розміщення рекламних конструкцій у межах історичного ареалу, проте це не стосується сітілайтів, яких багато в центрі міста”, — наголошує Андрій Олійник.

Читай також:

✔️ Культура, якої немає: правила встановлення МАФів у Коломиї

✔️ “Кожен забудовник будує собі пам’ятник…”: про формування архітектурного ансамблю міста

На думку магістра містобудування, нові обмеження та правила є великим кроком до очищення міста від візуального шуму. Проте рекламні конструкції, які встановлено до 2020 року, ще “достоюють” свій строк, зазвичай це 3-5 років, а після його завершення документів не продовжуватимуть. Великі надії тепер на зміни в Законі України ”Про культурну спадщину”, де йтиметься про заборону будь-яких рекламних конструкцій (крім вивісок) в історичному ареалі міста. Про це ми розповідали в матеріалі про МАФи (ТСи).

Правила розміщення зовнішньої реклами та вивісок

​Процес узгодження зовнішньої реклами доволі складний і тривалий. Спершу потрібно подати до міської ради проєкт рекламної конструкції. Якщо члени виконавчого комітету погодять його, то можна отримати дозвіл на розміщення реклами у відділі архітектури. Щоб розмістити рекламу на комунальній землі, необхідно укласти договір про сплату пайової участі, а більшість зовнішньої реклами міститься саме там.

“У процесі затвердження зовнішньої реклами є певні нюанси: потрібно все узгодити з власниками будівлі, якщо рекламу буде розміщено на ній, зі Службою автомобільних доріг і поліцією, якщо рекламну конструкцію встановлювати в смузі відведення автомобільної дороги тощо. Весь цикл погоджень може зайняти від 1 до 3 місяців. Враховуючи складність і тривалість цього процесу, люди звертаються до рекламних агентств, які вже мають погоджені рекламоносії в місті”, — говорить Андрій Олійник.

З вивісками значно простіше. Потрібно подати проєкт, оформлений відповідно до вимог відділу архітектури, і, якщо він відповідає всім нормам, отримати погодження. 

“Попередньо можна надіслати проєкт вивіски на електронну пошту відділу архітектури, щоб спеціалісти переглянули, чи вона відповідає нормам. У разі невідповідності вкажуть, що необхідно змінити. Весь процес триває до 5 робочих днів. Щоб розміщувати вивіску на будинку, пам’ятці архітектури, потрібно також отримати погодження органу культурної спадщини в ОДА”, — додає Андрій Олійник.

“Естетику складно прописати в нормативних документах” 

Тепер більшість зовнішньої реклами в Коломиї має необхідні погодження та дозволи,  тому в бюджет потрапляють додаткові кошти.

«Але естетична складова “храмає”, — каже магістр містобудування. — Естетику складно прописати в нормативних документах будь-якого порядку.

Якщо центр міста має перспективи невдовзі звільнитися від рекламного засилля, то навколишні частини міста навряд, особливо магістральні вулиці, траси та перехрестя, де встановлюють бігборди. А значна кількість реклами відволікає водіїв на дорозі, створюючи візуальний шум».

Основний візуальний шум у місті створюють вивіски. З моменту введення Порядку встановлення вивісок відділ архітектури Коломийської міськради погодив 573 вивіски. За попередніми розрахунками, у місті є декілька тисяч вивісок, тому роботи в цьому напрямі ще багато.

Власник майстерні реклами “Ейпілайт” Андрій Пономаренко каже, що люди втомились від нав’язливої та разючої реклами. Вона повинна бути лаконічною і простою для сприйняття. Безумовно, змінились і засоби проєктування та виготовлення вивісок. Тепер привертають увагу клієнтів не великими розмірами чи яскравими кольорами, а “смачними” дизайнерськими рішеннями. Традиційно це об’ємні літери, використання цікавих, часто органічних, матеріалів. Усе це дає чудовий результат — вивіска не конфліктує з фасадами будівель, створює гарне представлення бізнесу, місто загалом стає красивішим.

“За останні роки запити та потреби клієнтів змінилися. Більшість наших замовників — однодумці. Однак буває, що до нас звертаються з побажаннями, які суперечать вимогам та нашому баченню оформлення, тоді ми відмовляємось від співпраці”, — розповідає власник майстерні реклами.

Андрій Пономаренко додає, що деколи люди хочуть оформити фасади так, аби як-небудь та подешевше. У нових будинках перші поверхи тепер відведено для комерції, і ще на етапі будівництва його фірма пропонує забудовникам співпрацю з метою комплексно оформити будівлі в одному стилі. Не обов’язково, щоб усі вивіски виготовляла саме їхня команда, вони пропонують дизайнерське рішення, щоб будівля мала свій стиль та унікальний вигляд. Однак коли не дотримуються вимог, їм не цікаво співпрацювати.

“Ми намагаємось створювати вивіски не як інформацію про назву чи вид бізнесу, а розцінюємо свою роботу як мистецтво, яке, безумовно, впливає на вигляд і атмосферу міста”, — підсумовує Андрій Пономаренко.

Хто відповідає за зовнішню рекламу в місті?

Контроль за дотриманням норм здійснює відділ архітектури та відділ муніципальної інспекції. Декілька разів на рік виконавчий комітет затверджує перелік рекламних конструкцій чи вивісок, які підлягають демонтажу. Якщо власники не демонтували їх самостійно, то відділ муніципальної інспекції наймає підрядну організацію, яка здійснює це.

“Рахунок для оплати за демонтаж надсилають власнику реклами чи вивіски. Оплативши, він зможе забрати демонтоване зі штрафмайданчика. Якщо не зробить цього, справу передають до суду. У Коломиї неодноразово відбувалися роз’яснювальні кампанії про необхідність дотримуватися норм та оформлення документів”, — розказує Андрій Олійник.

Вимоги до зовнішньої реклами і вивісок (формат, розмір, освітлення)

​ Зовнішня реклама має відповідати нормам безпеки, які вказано у відповідних Державних стандартах України. Більшість рекламних конструкцій уніфіковано за розміром. До прикладу, висота стандартного сітілайта  — 1,8 метра, ширина — 1,2 метра. Стандартна площа бігбордів — 6 або 9 метрів. Розтяжки над дорогою формують відповідно до її ширини, а інші нестандартні рекламні конструкції розглядають окремо.

​ Максимальна площа вивісок може становити до 3 м кв. або 0,5 м кв. на пам’ятці архітектури. Більшою вона може бути тільки тоді, коли розміщена на торговому центрі або на виробництві. Вивіски мають відповідати стилю будівлі та його кольористиці. Освітлювати реклами і вивіски можна, якщо це не створює небезпечних ситуацій. Наприклад, аптечний хрест зеленого кольору, що мигає, на перехресті в темний час доби може спровокувати аварійну ситуацію, тому встановлювати його там заборонено, як і підсвітку, що пульсує, в історичному центрі міста. 

Щоб уникнути непорозумінь з відділом архітектури та містобудування стосовно вивісок і зовнішньої реклами, достатньо ознайомитися з правилами, які є у відкритому доступі та дотримуватись їх.

Андрій Олійник радить звертатись у рекламні компанії, які виготовляють зовнішні рекламоносії та вивіски, бо вони знаються на правилах.

Назва магазину серед кольорового лабіринту клаптикових табличок…

У 1990-х та 2000-х роках шалено розвивалась торгівля в містах. Відголос безконтрольного рекламного хаосу тоді пожинаємо досі. Враховуючи історично сформований та архітектурно виразний характер Коломиї, засилля об’єктами реклами особливо впадає в око. За словами Андрія Олійника, дико, коли пам’ятка архітектури обвішана різноколірними вивісками, мов новорічна ялинка.

“Останніми роками в нових закладах та будівлях ситуація з вивісками трохи покращилась. Власники починають розуміти, що перенасичення реклами на фасаді будинку працює навпаки, ніж задумували. Відвідувачу приємніше глянути на акуратну вивіску чи інформаційну табличку, ніж шукати назву магазину серед кольорового лабіринту клаптикових табличок різного розміру і розташування”, — каже Андрій.

Кожне місто має проблеми у формуванні вивісок чи реклам. Різниця тільки в ефективності служб, які здійснюють контроль, та бажанні місцевої влади. Важливим є введення нових та актуалізація старих законів на рівні всієї країни. Ефективним інструментом для цього може бути дизайн-код міста, який успішно використовують у Європі. В Україні його розглядають лише як рекомендаційний документ. Утім, дизайн-код може нормувати архітектурний стиль міста та естетику містобудування.

У яких місцях реклама є ефективною?

Бізнесу важливо, щоб про його послуги чи товари дізналося якомога більше людей, тому підприємці завжди будуть зацікавлені в рекламі. Проте нині популярнішою стає реклама в ЗМІ, соцмережах та інтернеті. Андрій Олійник каже, що зовнішня реклама вже не є основним інструментом, як це було 1990-х та 2000-х років, а лише допоміжним. Найближчим часом уже не очікують такого буму рекламоносіїв, який був минулих років.

Наша редакція закликає: розміщуючи рекламу, робіть це естетично. Думаючи про свою рекламу, не ставте її вище від загальної естетики міста.

Щоб ваша реклама була екологічною, звертайтеся в Глузд. Ми розкриємо цінність вашого бренду, бо знаємо все про непряму рекламу (звісно, із дотриманням усіх стандартів).

Для цього телефонуйте за номерами:

+380 98 395 85 89

+380 97 064 23 12

Журналістка: Уляна Сторощук
Фото: Назар Яжинський

А щоб у твоєму житті було більше Глузду — підписуйся на нас у телеграмі чи вайбері.

Наші партнери