ГЛУЗД

Наша дизайнерка Яна Букреєва декілька років тому придумала тег #тижредакторка. Використовували його тільки в робочому чаті і тільки жартуючи. А коли я розповіла команді історію, якою зараз поділюся з тобою, то почула: “#тижредакторка, а не психологиня”. 

Часто на журналістських тренінгах медіаексперти говорять про фідбек аудиторії… Нещодавно з нами трапилася дивна і водночас прекрасна історія.

Під час локдауну ми з редакцією вирішили, що буде вчасно та доречно сформувати добірку центрів безкоштовної психологічної допомоги.

Матеріал вийшов навесні минулого року, зібрав небагато переглядів, і ми навіть трохи засумували й задумалися, як поширити цей текст так, щоб його побачило якнайбільше людей, яким ця допомога необхідна. 

Через рік, десь у липні цього року, о 23:30 мені зателефонували з невідомого номера, і чоловік по той бік слухавки запитав, чи може він бути впевненим, що все, про що ми говоримо, залишиться між нами… Я розгубилася й запитала, хто він, тоді розгубився чоловік і після паузи запитав, чи це безкоштовна психологічна допомога. Справа трохи прояснилася. Я сказала, що є редакторкою видання, яке опублікувало цю добірку, я журналістка, але точно не психологиня, на що він відповів: за жодним номером не відповідають, а йому дуже потрібно з кимось поспілкуватися. Голос у чоловіка був пригніченим, мені чувся розпач. Я наголосила ще раз, що не психологиня, а він — що йому потрібно з кимось поспілкуватися. Я погодилася, однак сказала, що можу не довго розмовляти і не компетентна щось радити.

Вислухавши його складну історію, нагадала собі, чому не варто освоювати фах психолога (так, інколи я про це думаю), і сказала, що все в його руках, дуже круто, що він не здався та шукає рішення і порекомендувала ще раз  уранці зателефонувати за номерами на нашому сайті, але вже до психолога. Він сказав, що наша розмова була для нього дуже важливою, ми попрощалися.

Ще через два місяці, коли я була в дорозі і саме вмостилася на полиці потяга, щоб нарешті просто почитати книжку, без думок про Глузд, задзвонив телефон і пролунало те саме питання: “Я можу бути впевненим, що ця розмова залишиться між нами?”.

Цього разу я розгубилася менше, але одразу запитала, чому чоловік телефонує на редакційний номер, а не на лінію психологічної допомоги. Він відповів, що не додзвонився, і сказав те саме: йому негайно потрібно з кимось поспілкуватися, бо самостійно справитися зі своєю проблемою він уже не може.

Продовження було схожим: я сказала, що не психологиня і не можу надати фахову допомогу, а він — що дуже потребує просто поговорити.

Його історія була в рази трешовішою. Я слухала і не розуміла, як людина змогла пережити стільки травм. Ми поспілкувалися, я, як могла, заспокоїла його і таки порекомендувала пройти терапію, бо проблема глибинна й потребує системного пропрацювання. Наголосила, що дуже круто, що він узявся за розв’язання проблеми, і порадила не відступати, бо всі негаразди позаду, а попереду світло.

Наступного разу зателефонували о 5:30. Я прокинулася і цього разу стала сонним психологом. Той самий діалог:

  • Я не психолог, а редакторка. Ви телефонували за номерами, які вказані в нашому матеріалі?
  • Так, жоден з них не відповідає.
  • (“ще б, 5 ранку”,  —  подумала я). Вибачте, я не психолог і не зможу вам допомогти.
  • Мені дуже потрібно просто поспілкуватися…

Кожна наступна історія була в рази трешовішою за попередню… Спілкувалися ми 4 години. Особистість була неймовірно цікавою, як і її життєва історія… Я порадила, що змогла… 

У тебе на цьому етапі можуть з’явитися два питання:

  • Якого милого вони телефонують тобі?

Унизу сайту вказано редакційний номер телефону. Можливо, люди у відчаї, яким необхідно поспілкуватися і які наполегливо шукають співрозмовника, телефонують на номер унизу сторінки сайту й потрапляють у редакцію.

Ми відкриті до комунікації із читачами, але, скажу відверто, до таких розмов я не була готовою.

  • Чому ти спілкуєшся із цими людьми, якщо ти не психологиня?

Я відчувала, що їм важливо зараз поспілкуватися, розуміла, що вони в розпачі, а одна з наших цінностей — відкритість. Ну і останнє, не менш важливе, ці дзвінки були неочікувані.

У публікації з безкоштовними лініями психологічної допомоги активні номери, ними можна скористатися, а матеріалом поділитися з близькими, можливо,  комусь з них саме зараз потрібна така допомога.

Висновки: 

  • медіа можуть бути корисними
  • інколи наша допомога не обмежується публікацією
  • ми можемо бути більше, ніж медіа…
  • #тижредакторка. Редагуй!

Дизайнерка: Яна Букреєва

А щоб у твоєму житті було більше Глузду — підписуйся на нас у телеграмі чи вайбері.